Faceți căutări pe acest blog
marți, 1 februarie 2011
Circa Financiara + Politie = LOVE
Cum s-a schimbat legislatia referitoare la inmatricularile auto
Inainte de anul 2006, radierea unei masini presupunea mai multe etape. Ultima era insa prezentarea la ghiseul de la Directia Regim Permise de Conducere si Inmatriculare a Vehiculelor (fostul Udriste si actualul Pipera). Aici, daca masina era vanduta, masina era radiata din circulatie dupa 30 de zile de la semnarea actelor de vanzare-cumparare, daca noul proprietar nu o inmatricula si trecea actele pe numele sau.
Incepand cu 2006, probabil cu gandul de a facilita procesul de inmatriculare, legislatia s-a schimbat si asa este si in prezent. Mai precis, masina se radiaza din punct de vedere fiscal, ca si inainte de 2006, dar nu si de la politie. Teoretic, politia considera suficienta radierea de la Circa Financiara pentru a considera masina radiata. Insa practic, politia habar nu are daca o masina este sau nu radiata de la Financiar. Noua legislatie s-a bazat pe simtul civic al oamenilor si ca acestia vor trece pe numele lor masinile cumparate de la vanzatorii care le-au radiat de la Circa Financiara.
Imensa gaura in legislatie si buget
Insa impozitele auto exagerate cerute ulterior de stat, au facut din aceasta noua procedura de radiere o imensa gaura la buget. Mai precis, peste 28.000 de masini cumparate de la vanzatori, radiate din punct de vedere financiar de la Birourile Taxe si Impozite Locale de care apartineau vanzatorii, au ramas asa. Noua lege extraordinar de proasta permite ca o masina sa circule in deplina legalitate, din punct de vedere rutier, chiar daca pentru aceasta nu se plateste impozit de cand a fost cumparata de la proprietarul care a radiat-o de la financiar, chiar daca actele masinii au ramas cu numele vechiului proprietar, chiar daca masina nu a fost luata in evidenta de nicio alta circa financiara.
Problema este ca pana acum, baza de date de la Directia Regim Permise de Conducere si Inmatriculare a Vehiculelor nu a fost comuna cu baza de date a tuturor unitatilor de Circa Financiara. Mai precis, o masina vanduta si radiata de la financiar in 2006, la care nu s-a platit niciun impozit timp de 5 ani, poate fi oprita si verificata de politie, pentru ca aceasta apare in evidentele lor ca fiind inmatriculata in circulatie, legal, pe numele vechiului proprietar.
Prin urmare, mai mult de 28.000 de cumparatori auto au profitat de aceasta gaura fiscala si nu au mai inscris masinile pe numele lor, pentru a nu plati impozit. Este in general vorba de masini cu motoare care au o capacitate mai mare de 2500 cmc, pentru care impozitul anual este colosal. Acestia au gasit o metoda prin care sa circule legal si ilegal in acelasi timp, fara sa plateasca impozit si fara sa aiba in vreun fel probleme cu politia.
Avantaje si dezavantaje
Exista insa parti bune si parti rele aici. Daca cumva politia retine talonul unei masini care este ramasa pe numele vechiului proprietar, numai cel din acte poate ridica talonul. Deci exista multe cazuri in care astfel de masini radiate de la financiar au ramas fara taloane (dar exista mereu spaga, nu?). In plus, daca cel care a mers cu masina pe vechiul nume, fara a plati impozit, doreste sa o vanda iar noul cumparator sa o treaca pe numele sau, cam greu. Acesta trebuie sa plateasca o amenda consistenta + impozitul aferent perioadei in care masina a stat radiata. De aceea, in general, masinile care au fost odata radiate in aceasta situatie, vor schimba maini la fel, fara a fi trecute pe noul nume.
Dar sunt si avantaje. Ce om normal la cap ar plati pentru un Audi A8 cu motor de 4.2 litri impozit anual de peste 6000 de lei? Cred ca nimeni, indiferent de cati bani ai in cont sau la saltea. Prin urmare, nu e de mirare ca majoritatea masinilor cu motoare mari sunt scoase din evidentele financiare. Si fara sa aiba vreun fel de problema, repet.
Care este concluzia?
Teoretic, orice posesor de masina isi poate radia acum singur masina de la Circa Financiara, pentru a nu plati impozit la ea, si sa circule legal si linistit cu aceasta. Poate sa fie oprit de politie oricand, masina apare ca fiind inmatriculata pe numele lui, nicio bataie de cap.
Aceasta noua procedura de inmatriculare care a debutat in 2006 a facut o gaura uriasa in bugetul de stat. Oficial cica sunt 28.000 de masini, insa cu siguranta numarul acestora creste zilnic. Daca pentru o masina cu motor de 3200 cmc se plateste un impozit anual de 2500 de lei, sau la unul de 4600 cmc se plateste impozit de 6600 de lei, faceti singuri calculele.
Ce ni se pregateste?
In cateva luni, se pare ca Ministerul de Finante vrea sa rezolve aceasta problema. Insa nu sunt clare masurile pe care le va lua. Ori vor fi obligati cei care nu au luat in evidentele financiare masinile cumparate sa plateasca amenzi si impozitul din urma, ori sunt automat radiate si din circulatie aceste masini, fara sa mai aiba dreptul sa umble pe strazi. Insa Directia Regim Permise de Conducere si Inmatriculare a Vehiculelor lucreaza cu Ministerul de Finante pentru a ajunge la o solutie si pentru a mai recupera din banii pe care soferii ii datoreaza statului.
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu